Az első merev szerkezetű léghajó - Schwarcz Dávid | Last update:
2005-04-03
|
||
Miután kezébe került Arisztotelész egy bölcseletekkel és műszaki kérdésekkel foglakozó könyve, a magyar származású Schwarcz Dávid érdeklődése a műszaki tudományok felé fordult és minden műszaki tárgyú könyvet elolvasott. Feltehetően ekkor ötlötte ki a merev vázas léghajó gondolatát, ami gyökeresen megváltoztatta életét és emiatt korábbi fakereskedő vállalkozását is elhanyagolta. Schwarcz Dávid léghajótervezete több ponton eltért kortársainak hasonló konstrukcióitól, amiért joggal nevezhetjük őt a kormányozható, merev vázas léghajó feltalálójának. |
![]() |
||
![]() Schwarcz Dávid alumínium léghajója |
|
||
Carl Berg támogatásával Schwarcz Poroszországban, Berlinben új léghajó építésébe kezdett, ami 1896 késő őszére készült el, de a feltöltéshez rendelkezésre álló rossz minőségű gáz nem biztosította a szükséges felhajtóerőt. Schwarcz a szerelési munkálatok irányítása mellett anyagbeszerzéssel is foglalkozott. 1897 januárjában épp Bécsben tartózkodott, amikor a vegyiművektől megérkezett a hír, hogy a kifogástalan minőségű hidrogén átvehető, de január 13-án Schwarcz tüdővérzést kapott és meghalt. |
![]() Schwarcz léghajójának makettje |
||
|
"A Schwarcz-féle alumínium hajó ... a modern fémipar zseniális mesterműve, amelynek fölépítésével mindenekelőtt azt a tényt sikerült bebizonyítani, hogy ilyen nagy méretű üreges testek igenis megszerkeszthetők, jóllehet ebben idáig joggal kételkedtek ... A hajó emelőereje tiszta hidrogén alkalmazása esetén 3300 kilogrammot tesz ki, amelynek révén önsúlyán kívül még egy személyt és 130 kg ballasztot tud a levegőbe emelni ... A 400 kg súlyú Daimler benzinmotor ... teljesítménye 10-12 LE. Ez a motor hajtószíjak segítségével egy kb. 3m hosszú légcsavart, valamint két kisebb csavart működtet. Az előbbit a géptér első felében, az utóbbiakat pedig a hajótest oldalán helyezték el. A nagyobb csavarnak állítható tengelye van, s ez a hajó fokozottabb mozgékonyságát van hívatva elősegíteni, míg az oldalcsavarok egyikének leállítása révén a hajó jobbra-balra forgatását akarják elérni." Dopuir-Delcourt (1844) és Menge már korábban megpróbálkoztak ugyan fémballonokkal, de eredménytelenül, így tehát Schwarcz Dávid léghajója volt az első ilyen sikeres kísérlet. A berlini felszálláson a nagyszámú szakértő és laikus közönség között ott volt Ferdinand von Zeppelin gróf is, aki Schwarcz Dávidhoz hasonlóan kormányozható léghajó megvalósításán fáradozott, nem nagy sikerrel, bár társadalmi pozícióját kihasználva a legmagasabb körök támogatását is bírta, így a német császárét is. Zeppelin azonban a tettek embere volt, s amikor látta az alumínium burkolatú léghajó sikeres felbocsátását, Carl Berg közvetítésével megvásárolta Schwarcz terveit, a szorult helyzetben lévő özvegytől. Zeppelin kétségtelen érdeme, hogy sikerre vitte a léghajózás ügyét, de jó néhány alapelvet és technikai ötletet Schwarcz Dávidtól vett át. |
||
|
|||